Pride Month-producten: vertegenwoordiging of regenboogkapitalisme?

SaveSavedRemoved 0
Deal Score0
Deal Score0

Door Christopher Masiello, 17, stafschrijver en Isabella Pozo, 19, bijdrager

23 juni 2021

Is het je ooit opgevallen dat zodra juni – Pride Month – rondrent, een aantal bedrijven hun logo voor de maand veranderen in een versie met regenboogthema? We hebben en we hebben er enkele gedachten over!

De winst aan het einde van de regenboog

Isabella: Juni is de officiële maand geworden om te vieren dat je LGBTQ bent. Het is een tijd die bedoeld is om queers zoals ik lekker in ons vel te laten zitten. Veel bedrijven hebben het door. Ze verkopen misschien producten met regenbogen of t-shirts met gezegden als “Kasten zijn voor kleding”, “Laten we één ding duidelijk maken, dat ben ik niet”, “Ik kan niet eens helder denken”, enz.

Hier is een naam voor. ‘Regenboogkapitalisme’, ook wel bekend als ‘roze kapitalisme’ of ‘homokapitalisme’, is wanneer bedrijven LGBTQ-merchandise onder de aandacht brengen en bondgenootschap claimen. Maar het kan allemaal een beetje … nep aanvoelen.

Niet dat de mensen in hun advertenties of iedereen die de kleding draagt ​​nep zijn. Maar het kan voelen alsof sommige van deze bedrijven niet echt om LGBTQ-mensen geven of ze niet consequent ondersteunen. Het wrijft me de verkeerde kant op als ze dingen zeggen als: “Draag je trots!” Het voelt neerbuigend, alsof onze identiteit niet geldig is tenzij we regenboogproducten kopen. En een deel van deze marketing lijkt te vertrouwen op de onzekerheden die jongere LGBTQ-mensen kunnen hebben, die misschien het gevoel hebben dat ze moeten laten zien, of op de een of andere manier moeten “bewijzen”, dat ze LGBTQ zijn: “Draag deze te dure all-rainbow smoking om te laten zien de wereld waar je trots op bent!”

Er is niets mis mee om trots te willen zijn door deze kleding te dragen, maar het is frustrerend voor bedrijven om te profiteren van Pride Month zonder er de rest van het jaar om te geven.

Als je van regenboogmerchandise houdt, is dat goed! Maar bedenk misschien dat je al die regenbogen niet nodig hebt om je seksuele geaardheid of genderidentiteit te bewijzen, aan jezelf of aan iemand anders. Wie je bent, heeft geen materiële goederen nodig om te worden bevestigd.

Wat denk je, Kris?

Maar elke vertegenwoordiging is beter dan geen, toch?

Christoffel: Bedankt, Isabella. Hoewel het frustrerend kan zijn om Pride zwaar gecommercialiseerd te zien, zijn er nog steeds aspecten van Pride Month-marketing om dankbaar voor te zijn. Voor veel van degenen die zich identificeren als LGBTQ, kan het zien van een publieke vertegenwoordiging een bevestiging zijn, ondanks de potentiële intentie van het bedrijf. De veranderingen die bedrijven tijdens Pride Month in hun marketingstrategieën aanbrengen, kunnen buitengewoon waardevol zijn, vooral voor degenen die in het verleden moeite hebben gehad zich ongezien of ongeldig te voelen.

Daarnaast werken bepaalde bedrijven samen met organisaties die LGBTQ-mensen en belangenbehartiging ondersteunen, zoals GLAAD, The Trevor Project en de Human Rights Campaign, om er maar een paar te noemen, gedurende de Pride Month om geld in te zamelen voor en bekendheid te geven aan LGBTQ-mensen en enkele van de problemen die zij hebben. gezicht. De zichtbaarheid die dit oplevert is belangrijk voor organisaties als deze en maakt dit een productieve manier voor bedrijven om Pride Month te erkennen en te waarderen.

Als je de hele maand juni geniet van marketing met een Pride-thema, is dat geweldig! Hoewel sommige Pride-marketingcampagnes onoprecht lijken, zijn er veel aspecten die gewaardeerd moeten worden. Wat ideaal zou zijn, is als deze bedrijven in juni en om de maand blijven pleiten voor en ondersteuning van LGBTQ-doelen.

Hoe je het onderwerp ook bekijkt, het is belangrijk om te onthouden dat materiële goederen je identiteit niet valideren en dat je Pride Month moet vieren zoals je wilt. Gelukkige trots!

Foto door Eduardo Pastor op Unsplash

creditSource link

Myredlight
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare